Saturday, November 07, 2009

I am always amazed at poetry, how poets write poems in a weird non-human voice, how the poems "chatter ideas," and how they want in some desperation to be published, as if being published proves something. Of course being published proves something, but the intent seems to be published now, today, currently, poems that offer nothing of interest to living life, but packed full of "half-thoughts," tid-bits of incomplete angst like stepping barefoot on a wide slice of onion on a cold tile floor. Icky.
Here are the rules for modern poetry:
Don't say anything.
Avoid a story.
Stay clear of wisdom.
Do not be clear.
Politics is acceptable.
Political correctness is demanded.
Contort the language.
Prose is poetry.
Personal angst is art.
Trauma, negativity, gloom required.
Incomplete, obtuse vague inferences are 'arty.'
The 'subject' is sacrosanct. Any subject is good, even if meaningless.
Religious poetry is always perfect.
Poems in tongue, in code, mysterious, popular.
Private poetry vs public poetry -- unknown concept.
Far-fetched references mean sophistication, however phony.
Anger, resentment, bitterness, yelling, are theraputic, and dull.
Never "offer" anything in a poem. If you do, just who do you think you are, some phylosopher? Everyone is on the same "level," everyone is equal, and never criticize anyone or their work, because whatever any writer produces is "art."
There are many other rules for modern poetry, yet there are one or two who rise above these rules.
The picture above, ugly to some, beautiful to some.

6 comments:

vonNewman said...

Pienso que tu portura es un poco radical, creo que estás en pleno derecho de expresar que no te gusta la poesía de ahora, sin embargo, no creo que las reglas que estableces para la poesía moderna sean las que todos los poetas llevan en su ejecución, en especial cuando los poetas no siguen reglas.
Siempre se ha querido tener una inovación contínua en las letras, en especial en la poesía, ya que como su nombre lo expresa es "creación" y la creación siempre es un constante cambio.
Quizá es cierto que muchos poetas siguen caminos diferentes, rutas que por desconocidas nos parecen extrañas y poco transitables, sin embargo, son caminos, vias que nos llevan al mismo lugar: la expresión, ¿de qué? -te preguntarás- simplemente de lo que hay dentro, fuera, arriba o al rededor del poeta. Es ahí donde radica la esencia de la poesía.
Saludos cordiales.

Tom said...

vonNewman,

I think you may have misunderstood. Those rules I listed, are the paths blindly followed by most poets writing, not rules to be followed.

Tom

vonNewman said...

Tom

No creo que haya querido decir que sean las reglas a seguir y tampoco que tu hayas querido referirte a eso, simplemente el hecho de que la poesía actual toma un molde diferente y que tu crítica de ella quizá fue un poco dura; es sólo una forma más en que se manifiesta.
Por lo demás, como dije, es tu punto de vista.

Tom said...

"I do not think they are meant to follow the rules, nor that you wished you refer to it simply the fact that poetry today takes a different mold and your criticism of it maybe was a little rough, is just one way More on that manifests itself.
Moreover, as I said, your point of view. "
I think is what you said.

So, how does poetry today take a different mold? Exactly what is "poetry today" to you and what path is it taking that is different? Different from what?

vonNewman said...

"Here are the rules for modern poetry:
Don't say anything.
Avoid a story.
Stay clear of wisdom.
Do not be clear.
Politics is acceptable.
Political correctness is demanded.
Contort the language.
Prose is poetry.
Personal angst is art.
Trauma, negativity, gloom required.
Incomplete, obtuse vague inferences are 'arty.'
The 'subject' is sacrosanct. Any subject is good, even if meaningless.
Religious poetry is always perfect.
Poems in tongue, in code, mysterious, popular.
Private poetry vs public poetry -- unknown concept."

Eso fue lo que dijiste, yo considero que algunas de estas formas en las que ha cambiado la poesía son ciertas, por ejemplo, la poesía en prosa, poemas privados vs poemas públicos como conceptos desconocidos, la política aceptable y la correción de la misma.
Sin embargo, estoy en desacuerdo con el lo que dijiste de que no digas nada es una regla, pues incluso en el dadaismo hasta un conjunto de letras que no tiene un sentido racional tenía un sentido subjetivo y profundo.
O que permanezcas alejado de la sabiduría se cumpla en los casos que mencionas, ya que no tiene nada que ver la belleza con la sabiduría y ahí otra cuestión que a mi parecer es incorrecta, el hecho de hacer poesía significa también una melodía o una armonía de sonidos y significados, el cual SI puede ser aplicado a cualquier tema, incluso si éste es demasiado irrelevante.
Como dije, el molde que ahora están usando los poetas no se puede generalizar, porque siempre es un constante cambio y una busqueda de algo diferente, ¿diferente de qué? De lo ya escrito, o de la forma en que ya se escribió de ello.

Bleeding Healer said...

i think while you write poetry it's not about getting the verses right or making it rhyming or making sense at all...isn't poetry all about the words spoken by heart? i am 16 i might not know much but to me poetry is what your heart speaks to you on any random topic...and i do agree with few the points that TOM has mentioned...